Buda Géza honlapja
Buda Géza honlapja
Menü
 
Praktikus
 
Hír-lapok
 
Magyarság
 
Kultúra
 
Egyház
 
Érdekes oldalak
 
Térkép
 
Továbi honlapok
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Statisztika
Indulás: 2004-09-13
 
pálosszentkút
B�lint S�ndor: Boldogasszony vend�gs�g�ben (Veritas K�nyvkiad�, Budapest, 1944, 7-11.old.) P�LOSSZENTK�T A katolicizmus sz�nes magyar v�ltozatait, n�pi hangulat�t kev�s b�cs�j�r�hely�nk �rezteti annyira, mint az �jabban P�losszentk�tnak nevezett ferencsz�ll�si Szentk�t, Kiskunf�legyh�za k�zel�ben. Ez a Szentk�t nem vert .nagyobb h�rt, egyszer� �s al�zatos, mint azoknak a cs�ndes parasztoknak hite, akik olyan h�s�ggel szokt�k f�lkeresni. A legut�bbi id�kig m�g papja sem volt, F�legyh�z�r�l gondozt�k, igaz: buzg� meg�rt�ssel. Csak p�r �ve van a hazat�rt p�losok kez�ben, akikre itt gy�ny�r� hivat�s v�rakozik: az Alf�ld magyars�g�nak az �j k�z�pkor ig�zet�ben, valami modern monaszticizmusban val� kiteljes�t�se. Van ebben a kegyhely�nkben valami friss, fiatalos, ami megragadja a h�veket. Minden k�l�n�sebb propaganda n�lk�l is a Kiskuns�g n�p�nek szent helye, kegyelemforr�sa. Szentk�t ellen�rizhet� t�rt�nete a XVIII. sz�zadba ny�lik vissza. A legenda azonban kor�bbi id�kr�l is tud. Elmondja, hogy a h�dolts�gi id�kben m�g templom �llott a mai szent k�t k�zel�ben. A lakoss�gnak azonban a fenyeget� t�r�k el�l menek�lni kellett. A templom elpusztult. Hogy a pog�ny az Olt�riszents�get meg ne gyal�zza, a h�vek menek�l�s k�zben egy k�zeli k�tba rejtett�k. Ennek eml�kezete k�s�bb is . fennmaradt. A sz�tsz�r�dott pap �s templom n�lk�l maradt h�vek, egyszer� p�sztorok hossz� id�k�n �t ehhez a k�thoz j�rtak azt�n �jtatoskodni, amelyet az Osty�ban rejt�zk�d� Isten egykor megszentelt. Egy gazdag ember azonban oktalan g�gj�ben bet�mette a kutat, de sz�nd�ka hi�ba val� volt. A k�t minden reggelre kitisztult, kil�kte mag�b�l a belehordott f�ldet �s �gy a gazdag ember megsz�gyen�lt. Az esetnek h�re futamodott �s a h�vek most m�r a kutat t�volabbi vid�kekr�l is f�lkerest�k. A m�sik, �ltal�nosabb magyar�zat szerint 1791-ben t�rt�nt, hogy itt a ferencsz�ll�si puszt�n az egyik p�sztor �jf�lt�jban erre terelte ny�j�t. Egyszercsak ismeretlen forr�sra akadt, amelyb�l f�nyess�g sug�rzott ki. A f�nyess�gb�l Sz�z M�ria alakja bontakozott ki �s a p�sztor az angyalok �nek�t hallotta. L�tom�s�nak h�r�re mindenfel�l j�ttek zar�ndokok a kis erecsk�hez, amely a Boldogs�gos Sz�z megjelen�se ut�n is megmaradt. Hi�ba volt minden tilalom, a b�cs�sok folyton szaporodtak s a k�tn�l csod�s gy�gyul�sok t�rt�ntek. A hat�s�gok a forr�st be akart�k t�metni, de csak egy k�romkod� term�szet�r�l h�rhedt ember v�llakozott a munk�ra. A forr�s azonban azonnal kih�nyta mag�b�l a f�ldet, s�t nagy k�tt� sz�lesedett. Az embernek karjai meg b�nultak, ivad�kait is �lland�an csap�sok �rt�k. Nem sok�ra a kultuszt az Egyh�z is elismerte. A h�vek alamizsn�j�b�l 1875-ben a k�z�pkori templom romjain fel�p�lt a mostani szentk�ti k�polna. Legnagyobb b�cs�ja P�nk�sd napj�n van. Ilyenkor �tven-hatvan sz�nmagyar helys�g h�vei is f�lkeresik Sz�z M�ria szentk�ti tany�j�t. Hat�s�nak k�re �szakon eg�szen Kecskem�tig, Lajosmizs�ig, nyugaton a Dun�ig, d�len Halasig, keleten a Tisz�ig, Szeged vid�k�ig terjed. A szent k�t �s k�polna ott foglal helyet a tany�k k�z�tt a maga csendes mag�rahagyatotts�g�ban, paraszti ig�nytelens�g�ben. Csak a f�k, sz�l�k �s b�zavet�sek �kes�tik, igaz, minden m�v�szi dekor�ci�n�l hatalmasabban. Az �let bibliai egyszer�s�ge fogad benn�nket: a keny�r �s a bor az olt�rra �s az emberek asztal�ra ker�l. A Szentk�tnak ebben a mag�nyoss�g�ban, magasztos szeg�nys�g�ben, a term�szetnek a term�szet f�l�ttiekre hangol� cs�ndj�ben a kiskuns�gi paraszt n�p a maga k�rnyezet�nek megszentelt m�s�ra, �let�nek �gi igazol�s�ra ismer r�. A Szent Sz�z megjelen�s�vel vigasztalta meg e komoly, munk�s parasztokat �s most rn�r itt �l k�z�tt�k ezen a tanyai t�jon, k�zelr�l l�tja �Iet�ket �s munk�jukat. Szereti �ket, ahogy e neh�zkes emberek is annyira szeretik �t. Messzir�l elj�nnek hozz�ja. Azt aj�nlj�k fel neki, ami szeg�nys�g�kb�l �ppen kitelik: a f�rads�gukat. Azt hissz�k, nincs aj�nd�k, amiben M�ri�k nagyobb kedve teln�k. A d�lut�ni nap melegen t�z a b�cs�sokra, akik komoly, �nnep� feket�ben gyalogszerrel k�zelednek a Sz�z Sz�z �rnyas hajl�ka fel�. 40-5O kilom�ter a l�bukban, de szem�kben a haza�rkez�s megillet�d�tt boldogs�g�b�l csillog valami. A k�poln�ban k�sz�ntik Sz�z M�ri�t: �h, egeknek lilioma, sz�p Sz�z M�ria, Ferencsz�ll�si kis k�polna �kes csillaga. �n tehozz�d idej�ttem, �kes sz�z vir�g, M�lt�ztass�l meghallgatni, kegyes Sz�zany�nk... T�rdepelve adnak h�l�t neki, hogy ideseg�tette �ket. Ut�na megker�lik a szabadon �ll� olt�rt, zsebkend�j�ket v�gigh�zz�k az olt�ron, az angyalok �s a Sz�zanya szobr�n, majd let�rlik vele a b�cs�j�r�s verejt�k�t. Megragad� l�tv�ny az �jtatoss�gok csod�latos gazdags�ga �s szimult�nizmusa. Itt �j b�cs�s csoport, �gynevezett kereszt �rkezik. Szeretne a k�poln�ba jutni, hogy k�sz�ntse a Szent Sz�zet. Nem tud bejutni, mert egy m�sik kereszt m�r megel�zte. Ez�rt a k�polna el�tt let�rdel �s v�rja, hogy �re� is sor ker�lj�n. �jabb b�cs�sok j�nnek, akik meg a k�poln�t ker�lik �neksz�val. Nem t�relmetlenek. Ism�t egy m�sik csoport a st�ci�kat j�rja. Ott egy k�l�n�ll� M�ria-szobor, amott pedig egy kisebb, Magyarok Nagyasszonya tisztelet�re szentelt k�poln�ban (amelyet, mint mondj�k, egy egyszer� szegedi kofaasszony emeltetett) �jtatoskodnak. Mag�n�l a szent k�tn�l is �lland�an vannak. Egyesek a k�t el�tt t�rdelnek, �gy im�dkoznak. M�sok a viz�ben moss�k, �ztatj�k beteg tagjaikat. Nem feledkeznek meg term�szetesen lelk�k tiszt�lkod�s�r�l sem: elv�gzik gy�n�sukat a szabad �g alatt, hatalmas f�k �rny�k�ban r�gt�nz�tt gy�ntat�sz�kekben v�rja �ket a p�losokkal egy�tt a k�rny�k paps�ga. Elk�ltik szer�ny vacsor�jukat, kiss� megpihennek, hogy �jult er�vel szolg�lhassanak M�ri�nak. Az egyes keresztek k�l�n-k�l�n - lit�ni�t, olvas�t im�dkozva, �nekelve - k�rmenetet tartanak. Lassan beesteledik. Ilyenkor a szent keresztb�cs�t j�rj�k, azaz keresztalakban, �g� gyerty�val a kez�kben �jtatoskodnak. A kereszt k�zep�n b�cs�vezet� t�rsuk, aki mag�t Krisztus bojt�rj�nak szokta nevezgetni, ir�ny�tja �ket. P�nk�sd vig�li�j�ra val� tekintettel k�l�n�sen a Szentl�lek aj�nd�kai�rt k�ny�r�gnek. M�s csoportok lepihennek a f�re �s misztikus gyertyal�ngn�l k�vetik vezet�j�k �nek�t. A k�poln�ban eg�sz �jjel virrasztanak. Kinek jutna ugyan esz�be, hogy test�nek k�nyelm�vel, pihen�j�vel t�r�dj�k? Az alf�ldi homok misztikus illatokkal vir�g zik ezen az �jszak�n.
 
NYITÓLAP
NYITÓLAP : Vadvizektől az óceánig - Tóth Menyhért rejtőző arca

Vadvizektől az óceánig - Tóth Menyhért rejtőző arca

Supka Magdolna  2004.09.26. 00:19

Menjünk világgá Tóth Menyhérttel! - jó volna ezzel a derűs, mesebeli önfeledtséggel egyszerűen ráhagyatkozni e kiállítás képeinek hangulatára, megízlelve e festői életmű eredetiségének különös zamatát, kedélyünkre ható, ellenállhatatlan vitalitását. Csakhogy van ennek a piktúrának a tartalmi mélységén és a mesterségi tökélyén belül az a fajta kisugárzása, amelyet igazában, csak a ritka, nagy természeti jelenségek, a fenomének keltenek bennünk. Úgy tűnik, a művek expressziójában rejlik az a delej, ami meghökkent és álmélkodásra késztet, - s ez a talányosság az, ami leginkább az elhíresült fehér képei kapcsán vált egyéni stílusának megkülönböztető jegyévé.

 

                          Tóth Menyhért                                                      Supka Magdolna

A parasztnak is van álma!
S mivel ennek a színesből fehérbe váltó festői metamorfózisnak én voltam 20 esztendőn át, a mester pályája végéig a megszállott kísérője, igyekszem ennek a váltásnak a lényegét néhány mű elemzésével megragadni, úgy, ahogyan ezt a róla írott monográfiámban tettem: szívósan ragaszkodva képi motívumainak eredetéhez és Tóth Menyhért hozzájuk fűzött gondolataihoz. Ezeknek magvát az olykor nyolc-tíz órás bölcselkedő eszmefuttatásaiból kiragadva, papírra vetettem, s azokat dőlt betűkkel szedve szó szerint idéztem, pótolhatatlan forrásanyagot teremtve ezzel a szaktudománynak is, minthogy a szakmabéliek közül azok, akik még hallották Őt, kuncogtak terjengős okfejtésein.

Művészettörténeti tényként mindenek előtt meg kell állapítanunk, hogy Tóth Menyhért festői iránya besorolhatatlan, semmiféle 20. századi irányzat, áramlat, egyéni vagy csoportos stílus keretébe nem illeszthető, azokkal nem rokonítható. Hiába szutyongatták a szakirodalom s a műkereskedelem hites skatulyázói, hosszú hallgatás után ennyit válaszolt: "A parasztnak is van álma!"

Voltaképpen tekinthetjük ezt a kijelentést Tóth Menyhért ars poética-jának is, de csak úgy, ha ezt egyúttal művészete szezámszavának tekintjük, vagyis eleve úgy fogadjuk be furcsa figuráinak, jeleneteinek groteszkségét, mint álombéli váratlan képzettársításainkkal tesszük: nem a valósághoz viszonyítjuk őket.

Kétvállra a klasszikusokat!
Hogy miért nem ahhoz? Erre akkor döbbenünk rá, ha meglátjuk ifjúkori rajzai között azokat a mélységesen komoly, akadémikusan is szabályos, realisztikus portrékat, tanulmányfejeket-amilyeneket legnagyobb mestereink stúdiumai közt szoktunk fellelni, akkor azonnal rájövünk, hogy ezzel a realisztikus látásmóddal képtelenség lenne "Menyusi" figurákat, jeleneteket előadni. S bár láttam rajzait, vázlatait ezerszámra, most is meghökkentett, hogy a gyűjtők, barátok anyagában a legkülönfélébb stílusok, régi mesterek s a legegyénibb modern stílusalapítók témáit, motívumait követve, Tóth Menyhért a megtévesztésig tudott azonosulni piktúrájának szellemével, -olykor parafrázisát teremtve egy-egy spanyol infánsnőnek, barokk puttóalaknak, Paál László féle erdőmélyének, Modigliani-szerű kreol fruskának. Nos, ezeket nem lehetett csak úgy egyszerűen leutánozni, látásuk egyediségét kellett elsajátítani, és majd csak ezután, tudásuk birtokában, mint idegen gúnyát, levetni azt. Ebből értettem meg azt a kurta-furcsa Menyusi kijelentést, amin sokat derült a szakma: "Kétvállra a klasszikusokat!"

Hogy ez részéről nem hiú ábránd volt csupán, azt a maga eszközeivel pozitívan tudta bizonyítani amikor megfestette főművét a GEÁ-t! Képzeletének gyermekei közül királynői pompájában kimagaslik a Földanya jelkép-alakja. Mint mitológiai istenségnek, nem ad neki idealizálva allegorizáló emberalakot, az inkább mintha önnön szíve lüktetése lenne, gomolygó, türemlő, amorf lény, talán kitódulni kívánna a kép kereteiből.

E festmény vázlataiból persze kitűnik, hogy valóságos női akt szolgál ennek modelljéül is, ámde gyermektelenül, hiszen Földanyaként a gyermekei mi vagyunk, e bolygó lakói, így Ő eszmei anyánk, s ezzel a sűrűn, tömören felrakott -ezúttal még inkább hússzínű, később fehér festékréteggel - átlép az elvontabb fogalmak - az Elek Artur-i "gondolati elem" régiójába. Szinte bennünket is észrevétlenül átlendít a fehérek alatti motívumnak, a konkrét tárgyi megjelenítésnek a tágabb körű, átfogóbb értelmű olvasatába. Olyasformán történik ez, ahogyan a gyermek tanulja az olvasást, az egyes betűtől a szóig, aztán a mondatig, majd a mondattól az író mondanivalójának átfogó értelmezéséig, a szintézisig. A Gea esetében a most címük szerint is ide sorolt képek, vázlatok, voltaképpen a Gea-anyaság profánul megtestesített családfájából mutat fel példákat: A fehér képek közül az ÖRÖK ANYÁt ölében gyermekével, akinek szoborszerű hatalmas alakja távoli időkből a matriarchátus szellemét idézi, a terméskőre emlékeztető fehéres színű masszív, archaikus, ülőalakos pozitúrájával.

Ezzel szemben elképesztően valóságos és jelen idejű a VISELŐS, ez a pucéran ábrázolt, életet ringató asszonyalak, akinek feszülő hasa, az óriás golyóbis, létezésünk legnagyobb misztériumát hordozza, hangsúlyt kapva a mellette ingecskében, megilletődötten álldogáló, még be nem avatott leányka alakjától.

Nem vagyok naiv! Történelmi ember nem lehet naiv
Honnan ez az éles kétélűség a Gea-féle eszmei, absztraháló és a Viselős-beli felfogás leplezetlen természetessége között? Legbiztosabb, ha az idáig vezető alkotói utat a mester önvallomására bízzuk, például arra, amelyik egy hazai ifjú posztmodern piktor kiállításáról érkezvén, így hangzott az Ő szavaival: "Ilyet látok én otthon is. De hol van az, amelyiknek olyan íze van, hogy csak itt van? Csak magyar. Hát ezt akartam én egész életemben elfogni. És nekem ebben a föld segített mindig. Én fiatalkorom óta elvégeztem mindig a földi munkát és utána festettem. Ma is így van. Nem teszek különbséget a kétféle munka között. Ha a földön dolgozom, úgy érzem, szeretem a növényt, amit kapálok, gondozok, segítem, hogy felnőjön és kiteljesedjen, segítem a teljes élete felé!"

Nem kell a Tóth Menyhért teljes festői habitusát ekként megvilágító fentebbi idézetet ismernünk ahhoz, hogy magunkban megállapítsuk, ennek a művésznek nincsen semmi köze ahhoz a "művészpolitikai" vitához, amely az ún. "urbánus" és a "népi-népies" kategóriát egymással szembeállítja. Képein nincsenek népies kellékek, se háztájiak, se viseletiek, sem "naiv" elbeszélői kezdetlegességek "" vetette egyszer közbe a rajta éppen ezzel segíteni akaró alternatív műtörténésznek. Festményei kezdettől fogva föld-, illetve tengerillatot, a földet művelő ember és a termést hozó föld volt képeinek közvetlen, vagy közvetett múzsája. És lett ezzel azonos közegévé a víz, a tenger! Legelső nagyméretű kompozíciójának címe és témája: VADVIZEK,- eleve a bibliai özönvíz motívumait és a történés, a katasztrófa emberiséget sújtó arányait vetette fel. Indák, kacsok egybefüggő szövevénye borította a kép felületét. Míg nem a szemem láttára ecsetet ragadva egy széles fehér festékpánttal keresztbe fonta egykori főművét, kitakarva ezzel a középrész jobbára ornamentális hatású, növényi hálózatát, ugyanezzel kiemelve néhány lebegtetett motívumot: egy szikla tetején fennakadt kunyhófélét, egy pólyást- alighanem a jászolbéli kisdedet, mögötte papocskák kórusát, és lent egy vízen átgázoló hatalmas fekete bivalyfélét. Ez volt az első némán, elszántan végrehajtott, burkolást célzó fehérítése. Indoklást nem adott.

Nem festeni mentem oda, hanem illatos füveket szedegetni

Jóval később hallottam tőle, hogy kisgyerek korában megbűvölten követte futva egy falusi verklisnek a faluból való távozását, alig tudván elszakadni a zeneszekrény oldalára festett képtől, amelyen egy vízesés ragadta meg Őt. Amúgy pedig a faluvégi házacskájuk előtti térre többször is felszökött az ár, s ezek az árterek mintha szomját oltották volna a vastag, majdhogynem sivatagi porrétegben fuldokló szikkadt bóbitájú fáknak. Lehet, hogy ilyenkor a gyökerükben egy-egy pillanatra felrémlik az ősemlékezet, hogy hiszen valaha az Alföld is tenger volt. Ezen tűnődött a hetvenes évek elején a művész, amikor már jó néhány gyönyörű színgazdag festményét, köztük a PINGÁLÓKat, beborította a fehér lepellel, itt éppen a húsvéti piros tojásokat hagyva, lebegve virulni az asszony kezében, mint valami kultikus szertartás titkos jelentéseit. Annyi bizonyos az eddigiek alapján is, hogy a fehér szín kezdetben a takarás és kiemelés eszköze volt /Vadvizek, Pingálók/, - de megjelent minden tartalmilag jelentős, leíró, elbeszélő jellegű, történést ábrázoló festményén, már az első, 71 éves korában lehetővé vált tengeri útja előtt!- menekülés, menekítés, rejtőzködés, megmenekülés, felülemelkedés szellemi, pszichikai indíttatású képtémáiban is. Az első tengeri útjára, a Kanári Szigetek "nomád" részére, beszámolója szerint: "Nem festeni mentem oda, hanem illatos füveket szedegetni". De mikor első ízben rácsodálkozott a sziget partjáról a tenger végtelenjére, felkiáltott: "Apám- Anyám a tenger!" Nem érezte, hogy ezzel cserbenhagyta volna addigi ősi közegét, a földet. "Az, hogy paraszt vagyok, attól érzem a tenger szárazát, a földjét, s éppen ezért a vizét is úgyabbul. A víz a legősibb lény!"

Ennek a veleszületett emberi-festői kétlakiságának legérdekesebb dokumentuma a fehér képek közül a VESZÉLY című. Ez hatásában tengermélyi, már a mozgást jelző formák lágyságában és a fehérek fátyolszerűségében is víz alatti cselekmény benyomását kelti. Hatalmas feketén örvénylő szem a kép jobb oldaláról uralja a terepet, lehet az Anya féltő szeme, de maga a veszély is, míg alatta egy medúzára emlékeztető koponyafejű lény lövell ki magából nyálkaszerű hurkokat a túloldali jelenet felé. De ott egy nőalak a szörnyet a farával hárítja el, mint "a parasztasszonyok, amikor fogják a vékát s azzal is távoltartják az aprójószágtól a nagyot" - magyarázza csípőmozdulatával a művész a védelem mikéntjét, miközben karjával vízi mozdulatokat tesz, hessegetőn. Ezek ugye nem tudományos műelemzések részemről, de szaktudósaink nem is akarták kideríteni, hogy ez a részükről "fakturális újításnak" tartott festéstechnikai "fehéredés" milyen geológiai és kozmikus sejtéseket közvetít az ecsettel a paraszti mindennapokból balladát kerekítve.

Ki látott ilyen csodát, parasztot gatyában-kalapban, szárnyasan!
Életének utolsó 5 évét a témák összegzésére fordítja, az események, epizódok, kisebb- nagyobb drámák az emberi létkérdéseknek és bolygónk veszélyeztetettségének gigantikus, értelmünkkel felfoghatatlan arányaiba lépnek át: az ÓCEÁN GONDJA című festményből kiderül, hogy a vízi mélyekben is ordas emberi indulatok dúlnak, egymást kiszorítva törnek egyedüli hatalomra a mélyek szörnyei? Vagy talán az emberi mohóságnak a jelképalakjai ők, akik pusztítják a vizek élővilágát, bálnákat, korallokat, a drága delfineket és a vízi madarakat? A rajzvázlat nyomán még efelett tanakodhatunk, de a végső kivitelben, a festmény fehér leple alatt már eltűnnek ezek az embertörténelemből fakadó viszályok, belevesznek a kozmosz időtlen gondtalan némaságába...

És mi lesz az emberrel, ezzel a földjét művelő névtelen hérosszal? Ha a képi meseszövés fonalát követjük, az ő "kifehéredése" is a játszóbeli kisdeddel kezdődik, miként ezt a Vadvizeknél láttuk. Az emberi játszókedv falun, a Betlehemesek házhoz járásával kezdődik, az első festményváltozaton jászolt tart a középső figura, és persze már itt is uralkodik a fehér, mivel "ki látott ilyen csodát, parasztot gatyában-kalapban, szárnyasan!" - muszáj volt megfesteni, lelkendezik a festő, a sok tréfás, paraszti háromkirályok mondókáit is emlegetve. De már a majd' 10 évvel későbbi változaton a jászol helyett templomot tart a tiszta fehérbe öltözött szárnyas emberek középső alakja, míg az életmű témabeli és tartalmi csúcsát jelentő PARASZTOK című főművén óriás kariatidok gyanánt sorakoznak egymás mellett a hosszú ingfélét viselő, arkangyaloknak is beillő férfiemberek, középen a gyermekét ölében tartó parasztanyával: Fehérségük együttes kisugárzása erős, és valamiképp zenei képzetet keltő, mennyei kórust idéz.

Ez a legfelső régió, mely a két őselem, a föld, a víz jegyében született művek után a levegő és a tűz, a szárnyalás és a lobogás, a ritkuló anyagszerűség képi megjelenítésével a mókás hangvételű AKÁCFÁK ALATT c. festményén is sejteni engedi, hogy a fák tövében, a föld alatt elterülő emberalak ott örök álmát alussza, gyökérré változva, mivel hátából a fák törzse szervesen nő ki, és öregesen görnyedezve, fújtatva is felfelé tör. Majd egy nemrégiben aukción felbukkant FÁK ÉLETE c. festményváltozaton ezek a törzsek lángnyelvek, ill. imbolygó szellemalakok formájában csapnak fel: igaz örömömre, mert egy régóta őrzött rajzi vázlat ígérte ezt a testi halálból a halhatatlan szellemi matériába, a fehérbe, az öröklétbe váltódásunk Tóth Menyhért-i himnuszát.

 
Pontos idő
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Üzlet
 
Menetrend
 
Telefonkönyv
 
Feliratkozás
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Postaláda
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Levelezés
 
Autó
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?